6
THE MORNING FREIHEIT'S "BALANCED" APPROACH

By Joseph Levy

Paul Novick, editor of the Morning Freiheit, published on
January 3, 1971 an article on the Leningrad trial, which opens
with the following statement: "The Morning Freiheit has taken
in the Leningrad case--as it has in all other important matters-
a balanced view, seeing the complete picture.” (Emphasis his.)

In the light of this assertion, it is well to recall a New
Year's editorial which appeared in his paper on January 1. We
read there:

The last days of the past year brought significant
gains for justice and humanism. The death sentences im-
posed on two Jews in the Leningrad trial were removed.
The Basque fighters in Spain will not be killed. These
are two different matters. These two extremely important
events, which deserve a broader analysis, can only be re-
corded here. We are doing this with a feeling of relief,
hoping that justice will be done everywhere.

By linking the Leningrad case to the Burgos trial the edi-
torial maligns the Soviet Union, seeking to establish a common
denominator between the Socialist USSR and fascist Spain. The
vague sentence, "These are two different matters,” has been pre-
sumably added in order not to alienate discriminating readers
who have not lost faith in socialism and their friendship for
the USSR, but then it is hoped that "justice will be done every-
whire"--in the Soviet Union and in the Spanish fascist dictator-
ship.

This is truly an insidious distortion of the facts. In
Burgos there were tried before a military court 15 Basque free-
dom fighters, who have devoted their lives to the liberation of
their homeland from Franco's fascist tyranny and to the struggle
for freedom and socialism. The Basques have for decades offered
the stiffest resistance to the Spanish dictator, which has caused
the enraged Franco to conduct a genocidal campaign against this
national minority. He has declared the Basque Province a "treason-
able territory" and aims to destroy their national identity and
culture. The use of the Basque language is illegal in Spain.

The severe sentences imposed on the 15 freedom fighters, six
of whom were condemned to death, led to wide mass actions, eam-
pus upheavals and a wave of strikes in Spain and to mass protests
all over the world. News commentators in the U.S. pointed out
that this trial caused the sharpest crisis in the history of the
Franco regime. It was the upheaval at home and an aroused public
opinion abroad that' compelled the Spanish dictator to commute the
death verdict.




7

In Leningrad there were put on trial eleven conspirators who
planned to hijack an airplane and flee to a country whose rulers
declare that the Soviet Union is their worst enemy. In drawing a
comparison between the Basque freedom fighters and the group that

tried to hijack a Soviet plane, the editor of the Morning Freiheit’

surely did not present to his readers an "objective, complete pic-
ture."

Some aspects of the Leningrad case have remained untold in
the Morning Freiheit. The New York Times correspondent, Henry
Giniger, has disclosed in a report from Paris (February 5, 1971)
that two of the eleven defendants in the Leningrad trial, Mark
Dymshits and Edward Kuznetzov, had been in direct contact with Is-
rael. Giniger related that according to information received by
the New York Times, Dymshits admitted in court that he had con-
sulted Israel on the plan to hijack the Soviet airplane and to
fly it to Israel. Kuznetzov and a witness, Gilya Butman, corrob-
orated his testimony. Dymshits, who is a pilot, said that he was
instructed not to implement the hijacking plan until Israel had
been consulted by the "Leningrad Center" (presumably a Jewish
group in Leningrad that has direct contact with Israel.)

According to Giniger's report, Dymshits stated in his testi-
mony that they were advised by the Israelis to give up the hijack-
ing plan. However, it is interesting to note that some Right-wing
members of the Knesset stated in a parliamentary debate that the
Soviet Jews have the right to hijack airplanes. These statements
were never refuted by government ministers. The silence of the
high Israeli government officials is particularly reprehensible
considering the fact that Israel and the Soviet Union were among
the 72 countries who had signed, a few weeks before, an interna-
tional pact condemning hijacking as a menace to international avi-
ation and providing severe punishment for the culprits.

Though the Morning Freiheit did not publish the Giniger re-
port, it did print on January 1 a statement by Golda Meir in
which she said that a "universal humanitarian awakening" helped
to bring about a commutation of Dymshits' and Kuznetzov's sen-
tences. Mrs. Meir should be reminded that the "universal humani-
tarian awakening"” of which she ‘spoke does not extend to the pol-
icies of Israel that include the torture of Arab prisoners who
are being held without trial, the demolition of Arab houses and
o?her mistreatment of the Arab population in the occupied ter-
ritories.

On December 29 the Morning Freiheit published a special dis-
patch from its Israeli correspondent, I. Lipsky, which was promi-
nently displayed in a box on the front page. It was headed "All
Communist Parties Get Urgent Appeal from Israel." The text was
as follows:




8

Tel-Aviv December 28, 1970-- The Israeli Communist Par-
ty, led by Mikunis, Sneh and Esther Vilenska, has sent off
cablegrams to all Communist Parties, asking them in the name
of socialism, friendship for the Soviet Union, justice and
humanism, to appeal to the Supreme Soviet for the annulment
of the death sentences imposed on the two defendants in the
Leningrad case and the verdict received by the other defend-
ants.

One of the biggest public demonstrations ever seen in
our city took place yesterday, December 27. The slogan of
the demonstration was to save the lives of the two sentenced
to death and to abolish the verdicts passed on the eleven
Jews in the Leningrad trial.

. A few days later (January 5, 1971) the Morning Freiheit
printed a correction to this news item, noting that appeals were
made not to all the Communist Parties of the world, but only to
the Communist Parties of Italy, France, England, Spain, China,
Sweden, Holland, and Canada. However, the editors did not consid-
er it necessary to correct another false statement in Lipsky's
dispatch, namely, that the 11 defendants in the Leningrad case
were not all Jews. Two of them were non-Jews. This is a crucial
point, which should not have been ignored by a responsible publi-
cation, because the ultra-reactionary Jewish Defense League and
other Soviet haters spread the big lie that only Jews were tried
in Leningrad in order to make it appear as an anti-Semitic act.

This dispatch contains another gross misrepresentation. We
are told that there exists in Israel a Communist Party led by
Sneh, Mikunis and Vilenska. The truth is that this is a renegade
group which has been rejected by the Communist parties the world
over. This chauvinistic clique conducts a virulent anti-Soviet
campaign. It gives its tacit support to Mrs. Meir's aggressive
policies by abstaining from voting when these policies are chal-
lenged in the Knesset. (This group has one representative in the
Knesset: M. Sneh)

Mikunis and his friends have supported the aggressive 1967
War as a "war of self-defense." On the question of peace negoti-
ations the Sneh-Mikunis group claims to support the UN Resolution
of November 22, 1967, but it distorts the real meaning of this
document in such a way as to allow Israel to hold on to the occu-
pied territories, or a great part of them, as well as to disregard
the rights of the Palestinian Arabs.

The Sneh-Mikunis followers, as other revisionist renegade
groups, are using the slogan, "Humanistic Communism” to undermine
the vigilance in Socialist countries against counterrevolutionary
subversion (CIA agents have used this misleading slogan in their
counterrevolutionary activities in Czechoslovakia.)




9

In the anti-Soviet hysteria that raged during the Leningrad
.trial, the organ of the Mikunis-Sneh clique, Kol Haam, reached a
high pitch of irresponsible journalism. On the Ffirst page of
this publication there appeared a cartoon depicting a Soviet gal-
lows (on a Stalin background) with a star of David in its noose.
The Israeli newspaper Yediot Ahronot reported on December 12 that
the Soviet flag which was burned in front of the Finnish Embassy
in Tel-Aviv came from the Club Ahava, which is sponsored by Sneh-
Mikunis group. Spokesmen for the group tried to deny their af-
filiation with the club, but they couldn't hide the fact that
their party meetings are held in the club headquarters on Brenner
Street. Yet this infamous cartoon and the flag-burning incident
were not mentioned in the Morning Freiheit.

The real Communist Party of Israel is never mentioned in the
Morning Freiheit. This party, led by Meir Vilner and Tawfig Toubi,
1s recognized by the world Communist movement as the only Communist
Party of Israel. It has three deputies in the Rnesset. Its influ-
ence among the Jewish and Arab masses of Israel is growing. It is
in the forefront of the economic struggle of the Israeli workers
and has been influential in the creation of a broad peace movement
in Israel.

The Morning Freiheit has embarked on a course of catering to
elements who are influenced by Zionist propaganda and have turned
away from the class struggle. At the same time it does not want
to alienate those readers who believe in socialism and are staunch
friends of the Soviet Union. Such a course leads to irreconcila-
ble contradictions and confusions.

Thus, in an editorial of December 27, 1971 we read: "Recently
the Soviet Union had the experience of having one of its planes
hijacked in which a young hostess lost her life. Its rigorous at-
titude to hijacking is therefore understandable."” Then comes the
following: "However, in the Leningrad case, not only were there
no casualties, but there was no actual hijacking--merely a plan
that did not come off..." The demagoguery of these two statements
is obvious. We are told that the Soviet Union's "rigorous atti-
tude toward hijacking is understandable," but the full extent of
the treasonable crime committed by the defendants is concealed.

The editorial states: "Simple justice demands that consider-
ation be given to the request by such responsible Jewish leaders
as Rabbi Arthur J. Lelyveld, President of the American Jewish Con-
gress, and others to annul the death sentences and for the modera-
tion of the verdicts generally." But it fails to mention that
Rabbi Lelyveld and the AJC are eager participants in the Zionist
attacks on the USSR. '

.~ The editorial declares: "For many years the Morning Freiheit
has rejected the charge that a kind of official 'Soviet anti-Sem-
itism' exists in the USSR. We still do." But this is followed by

the comment: "It would not surprise us if guestions are now being

f*n




10

raised as to whether the atmosphere created (in the Soviet Union)
by the anti-Zionist, anti-Semitic hysteria of the Ivanovs, Yev-
seyevs and others did not contribute to the severity of the sen-
tences."

The ambiguity is obvious. First we are told that the exist-
ence of official "Soviet anti-Semitism" is rejected. But then it
is insinuated that such an "atmosphere of anti-Zionist, anti-Sem-
itic hysteria" has been created in the Soviet Union as to render
it impossible for the defendants in the Leningrad case to get a
fair trial. The editorial concludes with a call for "socialist
humanism" in the Leningrad case. The implication is that it is
lacking, a false idea frequently employed by the C.I.A. and coun=
terrevolutlonary forces to subvert duped, vacillating, revision-
ist elements in the socialist countries. Such is the "balanced"
approach of the Morning Freiheit, which always ends in an anti-
Soviet stand.

From DER VEG

(The following items are translated from the progressive Yid-
dish weekly, Der Veg, published in Tel Aviv. For the information
of our Yiddish-speaking readers, air mail subscriptions to it are
available at the rate of $12.00 a year. Write to: Der Veg, 61
Maze Street, Tel Aviv, Israel.)

SOVIET JEWISH MIGRANTS TO ISRAEL AWAIT RETURN TO USSR

(January 13, 1971)

Twenty-~five Soviet Jewish families, who emigrated in the past
year to Israel, are now in Vienna awaiting permission to return to
their Soviet homeland. They were compelled to leave Israel ille-
gally, having no other way to get out of the country.

A journalist of the Austrian newspaper, Volkstimme, inter-
viewed these emigrants (January 1, 1971). He was told that the
Soviet authorities are now consmderlng their re-entry appeals and
are making the necessary preparations for their repatriation, such
as finding housing and jobs for them.

Some of the interviews divulged that even now the local Zion-
ist organizations in Vienna are exerting a great deal of pressure
on them, attempting to prevent their return to the Soviet Union.

One of the most repugnant things to the emigrants was that
they wére constantly subjected to questioning by Israeli authori-
ties about Soviet military matters and military installations in
the Soviet Union. No less annoying were the demands that they
should cut themselves off from everything and everybody in the




