The Anti-Sovietism of the Morning Freiheit

Statement of the National Jewish Commission, Communist Party Usa

Having departed from the path of Marxism-Leninism and proletarian
internationalism, the editors of the Morning Freiheit have in recent
years sunk further and further into the bog of anti-Sovietism and pro-
7ionism. They have repeatedly accused the Soviet government of impos-
ing forced assimilation on Soviet Jews, of depriving them almost com-
pletely of "opportunity for national identification." And they have
charged the Soviet government and the CPSU with permitting widespread
dissemination of anti-Semitic propaganda in the guise of anti-Zionism.
They have published numerous lengthy articles and editorials on these
themes building up, under the cloak of "friendly criticism," an ever
more sinister picture of alleged "Soviet anti-Semitism." They have
sought, moreover, to attribute Soviet Jewish emigration mainly to
these factors, and thus falsely to place the onus on the Soviet
leadership.

In the face of the growing anti-Semitism in this country they
have chosen to focus their attack on the Soviet Union--on that coun-
try which liberated the Jews from tsarist oppression, which saved
some two million of them from Hitlerite extermination, and which ele-
vated them to a status of full, proud equality with all other Soviet
citizens. By now their actions have taken on the dimensions of a
clearly defined anti-Soviet campaign, based on deliberate distortions
and exaggerations. Their allegations have become less and less dis-
tinguishable from the gross slanders purveyed by the Zionist enemies
of the Soviet Union. ' '

This is evidenced especially in their most recent campaign,
which descends to new depths of anti-Soviet incitement.

Together with certain other self-styled Jewish "progressives,"
the Morning Freiheit editors have mounted a shrill attack on an
article by Dimitri zhukov, "The Ideology and Practice of Violence,"
which appeared in the popular Soviet magazine Ogonyok of October 12,
1974. The article is a review of a book recently issued by Nauka
Publishers, Against Zionism and Israeli Aggression, containing a
collection of writings from the Communist Party of Israel and other
sources.

This review was first published in English translation, with
editorial comment, by MAKI, the remnant of the former Mikunis-Sneh
group of renegades from the Communist Party of Israel, in January




4

1975. It was reprinted by ‘the Morning Freiheit, with comments by
the editors, on February 16. Additional statements and articles
have appeared since then.

But they did not stop with this. Copies of the translation and
the editors' comments were widely mailed out and individuals and
organizations were asked to issue statements of protest to the Soviet
government against the publication of the Zhukov article. In short,

a campaign was set in motion of a type worthy of the Zionist slan-
derers of the Soviet Union, a campaign deserving only of condemnation.

To be sure, in condemning it we cannot defend the Zhukov article
itself. It contains a number of gross inaccuracies and statements
with distinct anti-Semitic implications. He tends to identify Zion-
ism not as a political movement, however reactionary and pro-imperi-
alist, but as a secret conspiracy of Jewish capitalists. He cites
as an authority for the alleged affluence of Jews the Nazi ideologue
Werner Sombart, and he adds the astounding statement that in tsarist
Russia less than one per cent of the Jews were proletarians--a com-
plete perversion of reality. He also repeats uncritically a state-
ment in the book under review that three-fourths of the profits ex-
tracted from Latin America by U.S. imperialism since World War II
have gone to "the monopolies led by the Zionist 'elite.'" Clearly
the article propagates anti-Semitic stereotypes and it violates the
precepts of Soviet socialism and Leninist principles. It is unques-
tionably deserving of the severest criticism.

We must, however, totally disassociate ourselves from the dis-
torted "criticism" of the Morning Freiheit editors and their "pro-
gressive" associates. Their attack, though launched under the banner
of "a Leninist struggle against anti-Semitism," has in fact nothing
in common with Leninism. And though they continue to adopt the guise
of "friendly criticism," it can only be said that of such "friends"
as these the Soviet Union has no need.

The question may well be asked: is the Morning Freiheit hon-
estly seeking the correction of errors or is it motivated by other
considerations?

To begin with, the translation published by the Morning Freiheit
contains numerous distortions which alter the tone and meaning of the
article and madhify its anti-Semitic implications. Thus, where
Zhukov states that "a considerable part of the capital and industries
in the developed world came into the hands of the Jewish bourgeoisie,"
the translation reads "a large majority." And where Zhukov speaks of
Jewish capitalists controlling "a significant part of industry,
finance and the news media" the translation reads "the greater part."
These are obviously not trivial differences. They represent the
Jewish bourgeoisie not as a significant factor in the capitalist
world but as the dominant factor--an important distinction. Other
examples can be given.

Nor can the use of such a distorted translation be viewed as
incidental. It can only be regarded as deliberate--as part of a




5

deliberate pattern of distortion and bias which has come to mark the
Morning Freiheit's treatment of the Soviet Union. And these distor-
tions are added to by the exaggerated, inflamed comments of the
editors.

Second, the editors seek to label the article as a deliberate
piece of anti-Semitism--as a "piece of anti-Semitic filth," whose
author, together with the editor of Ogonyok, should be prosecuted as
a common criminal. Such a characterization is totally unjustified.
While the article merits severe criticism, the fact remains that
zhukov's characterization of Zionism as reactionary and racist is by
no means incorrect, and any criticism must begin with recognition of
this fact. It is not in condemning Zionism that Zhukov errs; it is
rather in his uncritical acceptance and propagation of certain anti-
Semitic falsehoods and stereotypes, with the result that he ends up
by giving ammunition to the Zionist forces.

It is from this standpoint that Aaron Vergelis, editor of
Sovetish Heimland, criticizes Y. Yevseyev's pamphlet Fascism under
the Blue Star (see "The Fight against Zionism from a Realistic Point
of View," Jewish Affairs, December 1973). This is not, however, the
point of departure of the Morning Freiheit, which has become in- -
creasingly an apologist for Zionism. One finds in its pages virtually
no criticism of Zionism, but one does find endless attacks on those

\ who do condemn Zionism, and not least on those who speak for the Com-

'munist Party. And one does find repeated attacks on Soviet writers
on Zionism who are in effect charged with resorting to anti-Semitism
in order to defame Zionism.

Third, the Morning Freiheit seeks to create the impression that
the Soviet people are being subjected to an endless flood of anti-
Semitic writings, of which the Zhukov article is but the latest.
"How much longer," asks Freiheit managing editor Chaim Suller, "can
this go on? How much longer will the Communist Party and the govern-
ment of the Soviet Union permit the dissemination of anti-Semitism
in Soviet publications?" (February 23, 1975.) What is clearly im-
plied here is that the CPSU and the Soviet government deliberately
permit the publication of such literature (since surely they must
know it to be anti-Semitic and yet do not put a stop to it)--that,
in short, they follow a policy of dissemination of anti-Semitism.
With this, the editors o% the Morning Freiheit reach out to join
hands with the Zionist purveyors of the Big Lie of "official anti-
Semitism" in the Soviet Union.

The fact is, however, that in the Soviet Union, unlike the
United States, such objectionable writings are not encouraged or
tolerated, and particularly glaring examples, such as the Kichko
book and the Yevseyev pamphlet have not only been criticized but
removed from circulation. There is, of course, no excuse for any
instances of anti-Semitism. But to treat them as if they were the
rule, as if they were typical of Soviet society, rather than a vio-
lation of its precepts and norms, is to create an entirely false
picture. It is, in fact, rank defamation of the Soviet Union.




6

Those in Israel who have parted company with the degenerate
leaders of MAKI have sharply repudiated such a position. Shmuel
Mikunis, long the political darling of the Morning Freiheit, who
recently resigned as general secretary of MAKI and subsequently
from membership in it, declares in Undzer Shtime (January 1975):
"It is clear that a Yevseyev in a socialist country is a very harm-
ful and a painful incident. But it is only an incident, a weed in
socialist life...." The February issue of Undzer Shtime contains
an article by Moshe Gabzeh entitled "For the Right of Criticism and
of Censuring Incitement."” He is highly critical of Zhukov but is
much more critical of MAKI. He writes: "This entire incitement
[(by MAKI] is nothing less than a betrayal of the foundations of in-
ternationalism and its mobilization in a crusade against the Soviet
Union in which everything goes...We favor criticism of existing
negative phenomena in the Soviet Union; however, we negate and de-
nounce the reckless and unrestrained incitement against the Soviet
Union."” But if MAKI is to be denounced for its anti-Soviet incite-
ment, the Morning Freiheit, which is guilty of the very same incite-
ment, is no less deserving of denunciation.

Nor do the Freiheit editors stop with this. They also single
out the Communist Party of Israel for a vile, slanderous attack,
stating: "Zhukov claims...with the help of RAKACH quotations, and
in the style of the anti-Semitic Protocols of the Elders of Zion,
that the Jews dominate the world.™ But one needs only to examine
the writings of the CPI on Zionism to find that they contain no
such "quotations." And in fact none are given, either by Zhukov or
by the Morning Freiheit. The editors' venom is really directed
against the consistent and principled anti-Zicnist stand of the CPI,
which it attempts on that account to smear as spreading anti-Semitism.

With this disgraceful anti-Soviet campaign the Morning Freiheit
and its supporters have descended to the level of the Zionist cal-
umniators of the Soviet Union. That they defame Lenin by doing so
in the name of "Leninism" only adds to their baseness and hypocrisy.

At a time when growing numbers among those who had formerly sup-
ported the Zionist-inspired aggressive policies of the Israeli gov-
ernment are changing their views and leaning toward a genuine policy
of peace in the Middle East, the editors of the Morning Freiheit have
chosen instead to follow the path of reactionary Jewish nationalism
and opportunism to its end. They have chosen the path of the degen-
erate MAKI, which has now declared itself to be a Zionist party and
has become affiliated to the World Jewish Congress. They have chosen
the path that leads into the bog of vile anti-Sovietism.

The Morning Freiheit does not place the burden of its anger on
the ZioniSt enemies of the Soviet Union. About their anti-Soviet
machinations it has relatively little to say. It is also remarkably
soft-spoken when it comes to protesting Israeli attacks on civilians
in Lebanon or the brutal repression of the people in the occupied
territories. And it is remarkably placid in the face of the suicidal
policies of the Rabin government, which can lead the Israeli people
to war and catastrophe.




7

The Morning Freiheit, it appears, is really roused to action
only by manifestations of so-called "Soviet anti-Semitism." In this
it resembles the Zionists and their anti-Soviet supporters, who can
organize big demonstrations for the phony cause of "saving Soviet
Jewry" but can muster only the weakest of protests against the real
anti-Semitism of a General Brown, and then only with the reservation,
widely expressed in Zionist circles, that we must not be too hard on
him since he is a "friend of Israel."

Under the pretext of "fighting anti-Semitism" the Morning
Freiheit is giving aid to the forces of reaction. It is directing
its main fire not at the real peddlers of the lies of the Protocols
but at that country which has smashed these lies, which has abolished
forever the plague of tsarist anti-Semitism and placed Soviet Jews
on a par with all other Soviet citizens, and which in World War II
shattered the power of Hitlerism. It is because the Soviet Union has
wiped out all national oppression, including anti-Semitism, that it
stands forth today as the world's most powerful bulwark of peace,
freedom and progress. And it is because of this that the forces of
imperialist reaction never cease to press their anti-Soviet campaigns.
It is to this unholy crusade that the Morning Freiheit is lending
itself. .

Editorials

A Year of Memorable Anniversaries

It is now 32 years since the launching, on April 19, 1943, of
the unforgettable Warsaw Ghetto Uprising. Time has not dimmed the
memory of this heroic struggle nor has it diminished the glory of
the Jewish martyrs who carried out this magnificent act of resis-
tance to the Hitlerite monsters. The commemoration of this anni-
versary is as pertinent as ever and its lessons have lost none of
their cogency.

In itself the uprising was but a single incident in the vast
panorama of the anti-fascist war, a struggle which made its own
unique contribution to the victory over fascism, but whose full
significance can be understood only in relation to the whole. And
this fact is brought home with special force in the present year,
when the Warsaw Ghetto anniversary is combined with a more momen-
tous occasion--the 30th anniversary of the defeat of Hitler fascism.




